Diagnoza

Rozpoznanie choroby – doktorowie pomagający ludziom
Bez należytej diagnozy nie można podjąć leczenia. Jeżeli nie wiadomo co wypada kurować, nie wiadomo też – jak. Wobec tego oczywiście adepci leczenia podczas studiów tyle czasu dedykują na opanowanie stereotypowych oraz nowomodnych procedur diagnostycznych. Samo słowo wywodzi się z języka greckiego oraz oznacza rozpoznanie. W procesie diagnostycznym medyk na podstawie wyników badań oraz obserwacji przejawów identyfikuje rodzaj niedogodności, na jakie uskarża się chory, emituje im nazwę, a po pewnym czasie jest wstanie zaoferować należyte metody leczenia. Dopiero po ustawieniu diagnozy możliwe jest też wypowiadanie się co do ewentualnego rokowania. Bez diagnozy medycyna nie byłaby w ogóle możliwa. Właśnie z tego powodu, odkąd wyłącznie medycyna zaczęła stawiać pierwsze działania, najwięcej uwagi kierowano na opracowanie dobrych metod diagnostycznych. Współcześnie lekarze dysponują niesłychanie współczesnymi metodami diagnozowania, użytkującymi objawienia z innych dyscyplin wiedzy: biochemii, fizyki jądrowej, statystyki, nie są wobec tego skazani tylko na najbardziej podstawową metodę inaczej diagnozę przy łóżku chorego. Mają wsparcie w postaci nowoczesnej diagnostyki laboratoryjnej oraz obrazkowej. Bez ustanku jednakże wywiad czyli rozmowa z chorym i doświadczenie oraz intuicja lekarza mają w medycynie najogromniejsze znaczenie. Z punktu widzenia pacjenta teoretyczne rozważania lekarskie na temat rozmaitych rodzajów diagnozy nie mają niemalże jakiegokolwiek znaczenia. Cierpiącemu człowiekowi, który nadchodzi do lekarza, zależy tylko na tym, aby przestały mu dokuczać kłopotliwe objawy.